Textová multimediální část

Závěrečné zprávy IG průzkumu

Zkušební testy

Internetové stránky

Použitá  literatura

Home

1. Úvod

Předložené výukové multimediální texty jsou určeny pro vyučování cvičení z předmětu Inženýrská geologie. Navázaly na dříve zpracovaný projekt „Inženýrská geologie - výukový CD-ROM“, který obsahuje především přednášky z tohoto předmětu a je umístěny stejně jako tato nově vytvořená práce na internetových stránkách Institutu geologického inženýrství Vysoké škola báňské-Technické univerzity Ostrava. Tyto dva projekty dohromady vytvořily integrální celek poskytující studentům kompletní výukové multimediální texty z předmětu Inženýrská geologie.

Cvičení z inženýrské geologie vyžadují zvláště náročné požadavky na představivost studenta (velké množství barevných příloh, digitálních fotografií, map, řezů, videoklipů aj.), na pochopení výukové látky, přičemž tyto možnosti neposkytují klasické knižní publikace. Mimo jiné vyvstává v současné době nutnost výuky nově zaváděných evropských norem, jejich praktické aplikace v oboru.

Motivací vytvoření multimediálních učebních textů je zkvalitnění výuky cvičení z inženýrské geologie, umožnění prezentace demonstračních příkladů z oboru, umožnění samostudia a procvičování tohoto předmětu i mimo vyučovací hodiny, ať už ve formě výukového CD nebo ve formě webových stránek na Internetu.

Je určen pro geologické, stavařské, environmentální a jiné aplikované obory pro předměty Inženýrská geologie a Inženýrská geologie a Hydrogeologie (pro první polovinu tohoto předmětu), které představují významnou část výuky na Hornicko-geologické fakultě a na Stavební fakultě Vysoké školy báňské - Technické univerzity v Ostravě.

Pro pochopení výukové problematiky je text doplněn názornými přílohami, schématy, mapovými materiály, digitální fotodokumentací konkrétních příkladů z reálných lokalit apod. Studenti si dále mohou sami vyzkoušet získané vědomosti na interaktivních testech.

Cvičení z inženýrské geologie - výukové multimediální texty se skládají s textové multimediální části samotných praktik, příkladů závěrečných zpráv inženýrskogeologického průzkumu, interaktivních zkušebních testů, přehledu internetových stránek a použité a doporučené literatury. Textová multimediální část  obsahuje kapitoly Úvod, Cvičení - zpracovaní archivních materiálu geofondu ČR potřebných při inženýrskogeologickém průzkumu, Cvičení - geomorfologické mapy, Cvičení – inženýrsko geologické mapy , Cvičení - soubor účelových map a výběr dalších používaných map v inženýrskogeologické praxi, Cvičení - popis hornin v inženýrské geologii podle ČSN, Cvičení - zatřídění zemin a skalních hornin podle evropských norem, Cvičení - klasifikace těžitelnosti hornin, Cvičení - orientační posouzení některých charakteristik zemin, Cvičení - vlastnosti hornin - výpočetní úlohy, Cvičení - dokumentace inženýrskogeologických vrtů, Cvičení - konstrukce inženýrskogeologických řezu, Cvičení - vybrané analýzy vod pro inženýrskogeologické účely, Cvičení - napjatost v horninovém masívu - výpočetní příklady, Cvičení - vytváření závěrečných zpráv inženýrskogeologického průzkumu.

Výukové multimediální texty cvičení z inženýrské geologie v žádném případě nenahrazují přímou výuku na cvičeních. Jsou doplňujícím nástrojem pedagoga při výuce a dávají možnost studentovi zopakovat si získané informace při přímé výuce. Není možné například nahradit bezprostřední kontakt frekventanta s dokumentací vzorků inženýrskogeologických vrtů, měřeními, dále působením pedagoga při vysvětlování souvislostí a vztahů týkajících se tohoto předmětu apod.