Předložený projekt praktik z
geologie je učební text multimediálního charakteru, který postihuje oblast
cvičení z předmětu "Geologie". Navázal na projekt „Geologie - výukové
multimediální texty“, který byl vytvořený v roce
To znamená, že není určen pro
specialisty v geologických oborech. Geologie je oblastí obzvláště náročnou
na představivost a vyžaduje množství informací dokumentovaných pomocí barevných
příloh. Zvolený způsob zpracování výukových textů umožnil zapracovat do struktury
textu aktivní hypertextové odkazy, obrázky, digitální fotografie, mapové
podklady, řezy, tabulkové údaje, barevné přílohy, interaktivní testy s
automatickým vyhodnocením, odkazy na další kapitoly, internetové stránky aj.
Toto samozřejmě neumožňuje klasická forma výstupu textů v knižní podobě a
zejména starší především černobílá skripta a knížky. Doufáme, že tyto nové
moderní výukové prostředky poskytnou větší názornost při prezentaci výukového
materiálu a zvýší rozsah informací, které nejsou pro studenty snadno dostupné
v odborné literatuře.
Text obsahuje kapitoly týkající
se cvičení z horninotvorných minerálů, sedimentárních hornin, magmatických
hornin, metamorfovaných hornin, měření geologickým kompasem, geologických
struktur, konstrukce geologických řezů, přehledu geologických map atd. Dále
obsahuje zkušební testy, internetové stránky v geologii, použitou a doporučenou
literatura aj.
Výukové multimediální texty
praktik z geologie v žádném případe nenahrazují přímou výuku na
cvičeních. Jsou doplňujícím nástrojem pedagoga při výuce a dávají možnost
studentovi zopakovat si získané informace při přímé výuce. Není možné například
nahradit bezprostřední kontakt frekventanta se vzorky minerálů, hornin,
dále působení pedagoga při vysvětlování souvislostí a vztahů týkajících se
tohoto předmětu apod.
Pedagog, který vede cvičení také
specifikuje rozsah informací, které jsou požadovány v rámci získaní
zápočtu z tohoto předmětu. V tomto multimediálním textu je rozsah
informací větší než budou po studentovi vyžadovány. Jsou zde uvedeny i
doplňující informace, které může frekventant využít při doplňkovém studiu, při
realizaci programu v jiných předmětech týkajících se informací spadajících
do této oblasti, seminárních, diplomových pracích apod.
V rámci studia výukového textu
si budou moci posluchači sami vyzkoušet získané vědomosti na interaktivních
testech. Výhodné bude jeho využití i v kombinované formě studia a v
rekvalifikačních kurzech.