1.         Úvod

Předložený projekt praktik z geologie je učební text multimediálního charakteru, který postihuje oblast cvičení z předmětu "Geologie". Navázal na projekt „Geologie - výukové multimediální texty“, který byl vytvořený v roce 2004 a měl za úkol zpracovat přednášky v tomto předmětu. Dohromady tyto dva projekty vytvořily kompletní multimediální celek předmětu "Geologie". Multimediální text "Praktika z geologie" je zaměřen hlavně pro aplikované obory stavařské, environmentální aj.

To znamená, že není určen pro specialisty v geologických oborech. Geologie je oblastí obzvláště náročnou na představivost a vyžaduje množství informací dokumentovaných pomocí barevných příloh. Zvolený způsob zpracování výukových textů umožnil zapracovat do struktury textu aktivní hypertextové odkazy, obrázky, digitální fotografie, mapové podklady, řezy, tabulkové údaje, barevné přílohy, interaktivní testy s automatickým vyhodnocením, odkazy na další kapitoly, internetové stránky aj. Toto samozřejmě neumožňuje klasická forma výstupu textů v knižní podobě a zejména starší především černobílá skripta a knížky. Doufáme, že tyto nové moderní výukové prostředky poskytnou větší názornost při prezentaci výukového materiálu a zvýší rozsah informací, které nejsou pro studenty snadno dostupné v odborné literatuře.

Text obsahuje kapitoly týkající se cvičení z horninotvorných minerálů, sedimentárních hornin, magmatických hornin, metamorfovaných hornin, měření geologickým kompasem, geologických struktur, konstrukce geologických řezů, přehledu geologických map atd. Dále obsahuje zkušební testy, internetové stránky v geologii, použitou a doporučenou literatura aj.

Výukové multimediální texty praktik z geologie v žádném případe nenahrazují přímou výuku na cvičeních. Jsou doplňujícím nástrojem pedagoga při výuce a dávají možnost studentovi zopakovat si získané informace při přímé výuce. Není možné například nahradit bezprostřední kontakt frekventanta se vzorky minerálů, hornin, dále působení pedagoga při vysvětlování souvislostí a vztahů týkajících se tohoto předmětu apod.

Pedagog, který vede cvičení také specifikuje rozsah informací, které jsou požadovány v rámci získaní zápočtu z tohoto předmětu. V tomto multimediálním textu je rozsah informací větší než budou po studentovi vyžadovány. Jsou zde uvedeny i doplňující informace, které může frekventant využít při doplňkovém studiu, při realizaci programu v jiných předmětech týkajících se informací spadajících do této oblasti, seminárních, diplomových pracích apod.

V rámci studia výukového textu si budou moci posluchači sami vyzkoušet získané vědomosti na interaktivních testech. Výhodné bude jeho využití i v kombinované formě studia a v rekvalifikačních kurzech.