Geomorfologie
Zadaní: 4
Konstrukce digitálního modelu reliéfu
Pomůcky:
Program Surfer a Excel;
vstupní soubor v Surferu (Zadani_4.srf);
datový soubor (xyz222.txt);
podkladová topografická mapa (15-1v).
Cíl:
Seznámit se s digitálními modely reliéfu (DMR).
Seznámit se způsoby získávání vstupních dat pro DMR.
Výběr vhodné interpolační metody pro vytvoření DMR.
Výběr vhodného zobrazovacího prostředku DMR.
Vytvořit řez reliéfem DMR.
Úkoly:
Vytvoření DMR
V Surferu načti vstupní soubor.
Načti data z datového souboru.
Vyber vhodnou interpolační metodu.
Vyber vhodnou hustotu gridu.
Vykresli vytvořený DMR konturovou mapou tak, aby interval vrstevnic byl shodný s intervalem na podkladové topografické mapě.
Porovnej výsledný model se skutečností. V případě značných rozdílů se vrať k bodu 2.
Zobrazení modelu
Zobraz DMR stínovou mapou pod různým nasvícením tak, aby jsi určil dominantní směry morfolineamentů.
Zobraz DMR výškovou mapou tak, aby se zvýraznily výrazné morfolineamenty.
Zobraz DMR v 3D zobrazení tak, aby se zvýraznil nejdominantnější morfolineament.
Zkombinuj 3D zobrazení modelu s podkladovou mapou.
Vytvoření řezu DMR
Vytvoř řez reliéfem DMR, který je trasován ze Suchého vrchu (941) přes Rokytník (817) na Kamenný vršek (415).
Do jednoho profilu vykresli různou barvou řez nepřevýšený, 5 x převýšený a 10 x převýšený.
Stejný řez vykresli ručně a porovnej jej s automaticky vykresleným profilem.
Urči místa s největší odchylkou.
Zadání vypracuj do předem připraveného souboru Zadani_4.srf.
Digitální model reliéfu
Co je to digitální model reliéfu (DMR):
Digitální model reliéfu (DMR) Leberl (1973) definoval jako množinu reprezentativních bodů, linií a ploch reliéfu, uloženou v paměti počítače. Současně uvádí, že jde o algoritmus nutný pro interpolaci nových bodů dané planimetrické polohy nebo pro odvození jiných informací (např. sklonu svahů, expozice svahů, aspektu viditelnosti, erozního potenciálu, atd.). Obecně je DMR chápán jako digitální reprezentace části zemského povrchu. DMR může reprezentovat nejen reliéf (terén), ale i jiné povrchy, například různá geologická rozhraní. Funkční význam DMR Arnoff (1989) spatřuje v digitálním vizuálním znázornění určitých hodnot v modelu a to jak výškových, tak i kvantitativních či kvalitativních.
Členění digitálních modelů založené na množině použitých prvků charakterizujících reliéf při výpočtu modelu algoritmem:
Digitální výškový model (angl. Digital Elevation Model – DEM) využívá pro modelování průběhu povrchu reliéfu pouze body o známých nadmořských výškách.
Digitální model terénu v užším slova smyslu DMT (angl. Digital Terrain Model – DTM) využívá pro modelování průběhu povrchu reliéfu body nesoucí vedle nadmořské výšky ještě informaci o průběhu reliéfu v tomto bodě, linie popisující průběh reliéfu, linie popisující náhlé změny průběhu reliéfu (hrany), linie popisující zvláštní liniové prvky povrchu reliéfu (tzv. strukturní linie) a plochy popisující zvláštní plošné prvky povrchu reliéfu.
Digitální model krajiny (angl. Digital Landscape Model – DLM) tzv. pokročilý model umožňuje pracovat nejen s vlastním průběhem povrchu reliéfu, ale i s jeho pokryvem.
Získávání dat
Výběr vhodných zdrojových dat a technologie získávání terénních dat jsou důležité pro kvalitu výsledného DMR. Data jsou získávána ze tří alternativních zdrojů:
Přímý povrchový průzkum
Geodetickým měřením lze terénní data přímo zadávat do počítačových systémů prostřednictvím datasnímačů. Získaná data jsou velmi přesná. Obecně jsou používána u menších projektů, kde je nezbytné vytvořit velice přesné modely velkého měřítka a k doplnění fotogrammetrických dat.
Digitalizace topografických map
Prostřednictvím hypsografie nebo digitalizace vrstevnic z fyzických map získáváme nejčastěji DEM. Vrstevnice z analogových map jsou digitalizovány ruční digitalizací, poloautomatickou digitalizací pracující na bázi ručního sledování vrstevnic nebo automatickým rastrovým skenováním či vektorizací. Přesnost těchto dat je snížena chybami vznikajícími při mapování, vytváření map a při vlastní digitalizaci. Jejich použití je možné pouze pro zevrubnější studii větších oblastí.
Fotogrammetrickými metodami
Fotogrammetrická data jsou dnes již získána na základě stereoskopické interpretace digitálních leteckých nebo družicových záznamů. Pro vytvoření DMR celých kontinentů se využívají radarové nebo laserové systémy montované na kosmické lodě nebo družice. Takto získaná data mají poněkud menší přesnost než geodeticky zaměřená data, ale pro většinu aplikací jsou stále dostatečně přesná. Tento způsob získávání dat lze využít při konstrukci DMR rozsáhlejších oblastí pro velké projekty (stavba přehrad, liniových staveb, atd.).
Datové struktury
V současnosti se obecně většina DMR přizpůsobuje datové struktuře pravoúhlého gridu nebo TIN (trojúhelníková nepravidelná síť).
Pravidelný grid rozděluje zájmovou oblast na řádky a sloupce. Vzniká pravidelná síť složená s obdélníků nebo čtverců, které kromě svojí pozice (číslo řádku a sloupce) uchovávají informaci o výšce. Buňky jsou rozmístěné pravidelně. Pro vytvoření spojitého povrchu DMR je nutné přiřadit výšky všem buňkám gridu, tedy i těm, které se nacházejí mezi zdrojovými body. K tomuto přiřazení slouží mnoho interpolačních metod využívajících k výpočtu výšek existujících bodů.
TIN obsahuje velké procento bodů v oblasti změny reliéfu, např. podél horských hřbetů a údolí. V TIN jsou zdrojové body spojeny s nejbližšími body v okolí liniemi. Vzniká síť nepřekrývajících se trojúhelníků. Uvnitř každého trojúhelníku je povrch znázorněn plochou definovanou výškami tří rohových bodů.
Výběr výpočetních metod
Sestavení digitálního modelu reliéfu rozumíme nalezení nejvhodnější interpolační metody, která co nejvěrněji zachytí průběh modelované plochy při současném minimalizování objemu dat. Neexistuje však univerzální interpolační algoritmus vhodný pro všechny aplikace DMR. Kvalita výsledného modelu je určena rozmístěním a přesností původních bodů a vhodností interpolační funkce pro určitý model. Kritéria, která ovlivňují výběr konkrétní interpolační metody, jsou stupeň přesnosti a míra ovlivnění výpočtem. Pomocí mnoha dalších vstupních kritérií může být interpolační funkce přizpůsobena variabilnímu charakteru terénu.
Mezi široce používané interpolační metody výpočtu TIN struktury modelu patří triangulační metoda, která je založena na lineární interpolaci uvnitř trojúhelníku. Weibel a Heller (1991) považují na základě zkušeností za nejvhodnější takovou triangulaci, která je tvořena co nejrovnostrannějšími trojúhelníky.
Výběr vhodné interpolační metody pro grid strukturu se provádí na základě testování dat ve vzorové oblasti. V testovaném území je nutno provést strukturální analýzu, stanovit směrové empirické semivariogramy a určit anizotropii pole. Často však pro nedostatek vstupních hodnot strukturální analýza dané veličiny provést nelze. V takových případech je rozumnější použití izotropního modelu než použití nesprávně stanoveného anizotropního modelu.
Výběr vhodné interpolační metody může být proveden dvěmi způsoby:
Na základě výsledků strukturní analýzy dat se vyberou interpolační metody, kterými se vypočtou jednotlivé modely. Jejich vizuálním porovnáním s mapou se určí nejvhodnější testovaná metoda, která nejvěrněji modeluje danou strukturní plochu. V tomto případě se modely porovnávají s fyzickými mapami.
Výběr interpolační metody pomocí "bumerangové" metody. Princip bumerangové metody spočívá ve zjištění absolutního rozdílu mezi interpolovanou hodnotou v místě vstupních dat a samotnou vstupní hodnotou, která je přitom z výpočtu vyřazena. Tento rozdíl se sumarizuje pro všechny vstupní data a konečný součet je kritériem pro výběr nejvhodnější interpolační metody s minimálním součtem absolutních rozdílů ze zadané množiny interpolačních metod.
Vizualizace DMR
Výsledky různých analýz digitálních modelů se nejčastěji prezentují v grafické formě. Proto by měla být věnována zvýšená pozornost volbě vhodné zobrazovací metodě, která předá zjištěné informace srozumitelně, jednoduše a názorně. Z tohoto důvodu hraje vizualizace podstatnou roli v procesu porozumění a pochopení interpretovaných DMR modelů. S vizualizací výsledků je těsně spjatá interpretace výsledných analýz DMR, což je zvláště důležité v kontextu sdělení konečných výsledků.
Vrstevnicové modely
Vrstevnice jsou stále široce používanou technikou pro zobrazení jakékoli modelované plochy. Konstrukce izolinií je úzce spjatá s interpolací DMR. Izolinie reprezentují metodu kvantitativní vizualizace. Hlavní nevýhoda izolinií spočívá ve 2D zobrazení, které neposkytuje okamžitý prostorový vjem o tvarech modelované plochy.
Výškový model
Výškový model je v podstatě založen na stejném principu jako vrstevnicový model. Jedná se o jiný princip vyjádření stejných informací. Výšková data jsou zatříděna do tříd výšek, kterým jsou přiděleny zobrazované odstíny barev. Rozhraní jednotlivých tříd lze libovolně měnit stejně jako barevnou škálu. Vhodným nastavením rozhraní a barevných odstínů je možné docílit zvýraznění určitých krajinných forem.
Stínovaný model reliéfu
Metoda stínování reliéfu (také nazývána hill shading nebo shaded relief) byla vyvinuta kartografy jako důležitá technika ke zlepšení kvalit vizualizace map, zvláště s ohledem na popis rozdílů reliéfu v kopcovitých a hornatých oblastech. Stínovaný model uplatňuje použití Lambertova kosinového zákona z teorie optiky. Stínové modely dovolují libovolné nastavení dopadajícího paprsku na reliéf, což umožňuje vyniknout určitým rysům morfologie reliéfu. Vhodným nastavením zdroje světla se zvýrazní morfotektonické prvky orientované kolmo ke směru osvětlení. Interpretace tektonických struktur na základě stínového modelu si vyžaduje nalezení optimálního nasvícení, které umožní jejich následnou snadnou identifikaci. Stínové modely nepatří mezi prostorové 3D zobrazovací techniky, ale jedná se o pseudo-prostorové zobrazení, které je někdy označováno také jako 2.5D.
Kombinace DMR s 2D daty
Předešlé popsané možnosti zobrazení modelů lze navzájem kombinovat. Zobrazení vrstevnic, stejně jako stínovaný model mohou být spojeny s jinými výsledky interpretačních procedur (viditelnost, sklonitost a odvodňovací sítě). Často se kombinují s částmi DMR (datové body, strukturní rysy a TIN trojúhelníky) nebo s 2D daty (říční síť, komunikační síť, urbanické celky, geologické mapy atd.). Pro účel morfotektonické analýzy se velmi často využívá kombinace stínového modelu s výškovým modelem.
Zobrazení perspektivy (3D náhled)
Časté využití prostorového zobrazení DMR spočívá v jeho názorné prezentaci povrchu. Perspektivní pohled na DMR poskytuje mnohem přesvědčivější vizuální výsledek. Základní formy prostorového zobrazení v mnoha ohledech rozšiřují interaktivní vizuální interpretaci a analýzy prostorových dat.
Aplikace DMR v geologii
DMR se staly součástí mnoha aplikací v různých odvětvích lidské činnosti. Neustálý rozvoj technologie počítačové grafiky umožňuje jejich stále širší uplatnění. Praktické použití poskytuje zpětnou vazbu pro další posílení DMR konceptů a technik.
Geovědní aplikace jsou převážně soustředěny kolem specifických funkcí pro modelování, analýzy a interpretace jedinečné morfologie terénu. Tyto funkce obsahují geomorfologickou simulaci a klasifikaci, monitorování odvodňovacích sítí (pro povodně a šíření kontaminace), hydrologické průtokové modelování, geologické interpretace a mapování, vypočet spádových map a map viditelnosti či profilů svahů. Úzké sepětí stavitelství s inženýrskou geologií se projevuje i na společných analýzách DMR. Mezi nejčastější analýzy DMR se řadí objemové výpočty, které jsou využívány pro vhodné trasování komunikací (aby množství odtěžené zeminy ze zářezů bylo shodné s množstvím nutným pro vybudování násypů), návrh umístnění přehradního díla (výpočet množství materiálu nutného pro výstavbu vlastního tělesa hráze, výpočet objemu zadržované vody, výpočet plochy zatopení a výšky dosahu hladiny), návrh otvírky povrchového lomu (výpočet množství vytěžené suroviny, výpočet plochy a dosahu ohradníku), návrh tunelů (nalezení vhodného umístnění a výpočet množství vytěženého materiálu), návrh skládky odpadu (výpočet objemu skládky vzhledem k jejímu umístění v krajině), umístnění průmyslových zón (výpočet objemu výkopových prací) atd. Hydrologické analýzy DMR jsou ve stavitelství nezbytné pro správné dimenzování vodních děl (přehrady, jezy, mosty, hráze). Z DMR se běžně získávají údaje o směru a velikosti sklonu svahu. Tyto údaje jsou nezbytné při analýzách terénu z hlediska výstavby, posuzování expozice svahů, posouzení stability svahů, řízení povodí a pro celou řadu dalších vědeckých, inženýrských i řídicích aktivit. Morfostrukturní a morfotektonické analýzy prováděné na bázi DMR se uplatňují v etapě předběžného průzkumu, kde pomáhají řešit otázky stabilitních poměrů, vhodného umístnění staveb s ohledem na tektoniku. Prostorová studie strukturně tektonických poměrů upozorňuje na problémy, které znemožňují nebo prodražují výstavbu. Analýzy DMR jsou nedílnou součástí realizace každé významnější stavby.
Pracovní postup
Vytvoření DMR
Otevři v programu Surfer připravený soubor označený jako "Zadani_4.srf", ve kterém je načtená podkladová topografická mapa.
Načtení vstupního datového souboru provedeš přes základní menu, výběrem položky GRID a následně DATA.
V dialogovém okně GRID DATA v části Data Columns zkontroluj správnost načtených sloupců pro souřadnice X, Y, Z ze vstupního datového souboru.
V části Gridding Methods rozbalením roletky zvol gridovací metodu.
V části Grid Line Geometry zvol počet řádků a sloupců v gridu.
Vypočti DMT interpolační metodou lineárního krigingu, minimum curvature, nearest neighbor a inverse distanc.
Vybranou interpolační metodou vytvoř modely s velikostí grid jednotky 100 m, 50 m a 10 m.
Zvol vhodnou hustotu gridu.
Vykresli vytvořený DMR konturovou mapou tak, aby interval vrstevnic byl shodný s intervalem na podkladové topografické mapě. Vizuálně posuď, která z interpolačních metod vypočetla model nejpřesněji. V případě značných rozdílů všech vytvořených modelů vůči průběhu vrstevnic podkladové mapy, vyber jinou vhodnější interpolační metodu.
Zobrazení modelu
V základním menu vyber položku Map. V rozbalené nabídce vyber z možných zobrazení modelu Shaded Relief Map. V následném dialogovém okně vyber zvolený grid modelu a potvrď výběr.
Ve vlastnostech zobrazené stínové mapy měň způsob a směr nasvícení modelu tak, aby se v modelu zvýraznily dominantní morfolineamenty.
Z nabídky způsobů zobrazení DMR vyber Image map (výškovou mapu). Ve vlastnostech zobrazené výškové mapy vhodně nastav barevnou škálou tak, aby jsi docílil zobrazení modelu, ve kterém budou vystupovat výrazná výšková rozhraní.
Z nabídky způsobů zobrazení DMR vyber Surface (3D zobrazení). Ve vlastnostech zobrazení zvol vhodnou barevnou škálu obdobným způsobem jako u výškové mapy. V záložce View nebo přes ikonu můžeš libovolně modelem natáčet.
Zkopíruj podkladovou mapu a vlož ji jako nový objekt. Aktivuj přes tlačítko Ctrl vrstvu 3D modelu a podkladové mapy. V základním menu vyber položku Map a následně Overlay Maps.
Vytvoření řezu DMR
Aktivuj podkladovou mapu. V základním menu vyber položku Map a následně Digitize. Kurzorem změněným do křížku vytrasuj linii řezu podle zadání. V nově otevřeném dialogovém okně, do kterého se zapisují X,Y souřadnice lomových bodů řezu, ulož nadigitalizované body.
V základním menu vyber položku Grid a následně Slice. Zadej grid DMR a potvrď. Vyber v následujícím dialogovém okně soubor s nadigitalizovanou linií řezu (*.bln). V novém okně Grid Slice zadej výstupní soubory formátu bln a dat.
Nově vytvořený datový soubor typu dat načti v programu Microsoft Excel. Po importu označ druhý sloupec za X, třetí za Y, čtvrtý za Z a pátý za délku od počátku.
Vytvoř další dva sloupce kde hodnota Z bude 5 x a 10 x vyšší.
Vytvoř spojnicový diagram, kde na ose x bude délka řezu a na ose y hodnota Z nepřevýšená, 5 x a 10 x převýšená.