10. Vývoj a popis svahové deformace, sanace
10.1 Vývoj a popis svahové deformace
Inženýrskogeologickým průzkumem bylo ověřeno, že severovýchodní svah pod Hlubočickou ulicí, je porušen sesuvem, který byl nazván podle své lokalizace sesuv "Krásné Pole". Z komplexních průzkumných prací – vrtných sond, geofyzikálního průzkumu, extenzometrie a laboratorního průzkumu smykové pevnosti hornin ze smykové zóny - vyplynulo, že se jedná o rotačně - planární sesuv převážně jílovitých vrstev po jílovitopísčité vrstvě, ukloněné zhruba paralelně se sklonem svahu (viz. Tab.10.1). Tato písčitá vrstva s podílem jílovců vytváří cca 0,1 – 0,2 m mocnou smykovou zónu, v níž jsou prohněteny jíly s písky. Prohnětené jíly zde vytvářejí základní hmotu smykové zóny. Sondovacími pracemi a geofyzikou byla ověřena hloubka smykové plochy sesuvu v úrovni 3,9 – 4,8 m pod terénem.
Makroskopické projevy sesouvání jsou v současnosti výrazné. Sesuv je vymezen poklesovými hranami s výškou skoku v nejvyšším místě až 1,0 m. Zeminy v těle sesuvu jsou v odlučné oblasti oproti okolnímu terénu zakleslé. Sesuvem došlo k porušení místní vozovky třetí třídy, plotové zdi přilehlého RD, zdiva rodinného domku a garáže. K porušení došlo taktéž i u místní kanalizace.
Celková délka problémového úseku komunikace dosahuje cca 15 m.
Hloubka smykové plochy, ověřená průzkumnými pracemi, dosahuje max. až 6 m. Odlučná hrana má v půdorysu obloukovitý (podkovovitý) tvar. Délka sesuvné oblasti je cca 80 m, šířka až 45 m. Svah má v zájmovém prostoru generelní sklon cca 10o.
Základní skupiny |
Základní typy |
Příklady nejrozšířenějších typů a
jejich charakteristika |
Příklady svahové deformace |
svahových pohybů |
|||
sesouvání podél
rotační smykové plochy |
rotační sesuvy, sesuvy podél
rotační smykové plochy |
||
sesouvání podél
rovinné smykové plochy |
v zeminách |
planární sesuvy, sesuvy podél
rovinné smykové plochy, sesuvy podle předurčené
(predisponované) smykové plochy |
|
ve skalních
horninách |
planární sesuvy ve
skalních horninách, sjíždění po předem
určené ploše, skalní sjíždění, posuny po předem
určené ploše |
||
sesouvání podél
smykové plochy |
sesouvání podél složené,
zakřivené a rovinné smykové plochy |
rotačně planární
sesuvy, sesuvy podél
složené smykové plochy |
|
sesouvání po
horizontální nebo mírně ukloněné smykové ploše |
laterální sesuvy |
Akumulační prostor tohoto sesuvu v patě svahu tvoří valy se stromovým porostem, na kterém jsou patrné známky pohybu („opilý les“). Odlučné trhliny byly patrné na vozovce třetí třídy vedoucí v koruně sesuvu. Odlučná hrana s poklesem zeminy je patrná na přilehlém pozemku.
Obr. 10.1 Základní morfologické prvky
sesuvu proudového tvaru (Pašek et al., 1995)
Jedná se o aktivní svahovou deformaci (Tab.10.2) probíhající za současných klimatických a morfologických podmínek. Deformace na tomto svahu je uměle podmíněná a to díky stavebním pracem. Můžeme hovořit o pokročilém vývoji svahové deformace po svahu (progresivní) s proudovým tvarem těla sesuvu (Obr. 10.1), kde délka sesuvu je jednoznačně větší než šířka (příloha č.2).
Tab. 10.2 Kriterium pro
charakterizování svahových jevů (Řezníček, Pašek, Zeman, 1980)
Kriterium
|
Stupeň |
Charakteristika |
věk |
recentní |
probíhá
za současných klimatických a morfologických podmínek |
fosilní |
probíhal
dříve (pleistocén) |
|
aktivita |
aktivní |
probíhá |
potenciální |
v
klidu, ale příčiny pohybu se mohou obnovit |
|
stabilizovaný |
v
klidu; příčiny pohybu zanikly nebo byly odstraněny |
|
geneze |
přirozený |
bez
zásahu člověka |
uměle vyvolaný |
lidskou
činností |
|
vývojové
stadium |
počáteční |
|
pokročilé |
||
závěrečné |
||
opakovatelnost |
jednorázová |
|
periodická |
||
směr
narůstání deformace |
progresivní |
po
svahu |
regresivní |
postižená
oblast se rozšiřuje dále po svahu |
|
půdorysný
tvar deformace |
proudový |
délka
je značně větší než šířka |
plošný |
délka
se přibližně rovná šířce |
|
frontální |
šířka
jednoznačně větší délky |
|
morfologické
formy |
zastřené |
tvary
porušené mladšími modelačními procesy |
pohřbené |
tvary
jsou překryty mladšími sedimenty |
10.2 Sanace
Celý
projekt sanace svahu na Hlubočické ulici byl rozdělen do tří etap stavebních
prací. Jednalo se o postupné, na sebe navazující kroky. První etapa sama o sobě
měla vést k stabilizování svahové
deformace. Druhá etapa měla vést k doplňkovému zajištění svahu, za
předpokladu nízké účinnosti první etapy. Třetí etapa byla projektována
k opravě sesuvem porušených objektů. Během sanačních prací byla lokalita
monitorována jak pomocí sádrových terčíků instalovaných na trhlinách ve zdivu
budovy a opěrné zdi, tak i extenzometrickým monitoringem na stabilizovaných
měřících bodech a měřením hloubky hladiny podzemní vody v hydrogeologickém
vrtu HV-1.
Obsah prací v jednotlivých etapách:
I.etapa obsahovala práce zaměřené na odstranění prvotní příčiny vzniku
sesuvných jevů. Jednalo se o odvedení podzemních vod přitékajících do sesuvného
svahu z území nad sesuvem. Návrh byl takový, že bude-li odvodnění plně
funkční, lze touto etapou stabilizační práce ukončit a realizovat jen nezbytné
opravy porušených částí budovy a silnice (třetí etapa). Pro jistotu při
rozhodování o dalším postupu bylo nutno ještě po dobu alespoň 12 měsíců
pozdržet prostředky na II.etapu stabilizace svahu, kontrolně přeměřovat v
intervalu max. 3 měsíce stávající extenzometrické profily, kontrolovat sádrové
terče na trhlinách a vývoj hladiny vody ve vrtu.
II.etapa (dle návrhu, nebude-li odvodnění dostatečně účinné či budou-li
pokračovat sesuvné pohyby) zahrnuje statické zajištění základů budovy č.p. 438,
rozšířením základu východní části budovy železobetonovým pásem a jeho
přikotvením tyčovými kotvami ke skalnímu podloží. Součástí této etapy je rovněž
zřízení ztužujícího prahu v úrovni krajnice vozovky ul. Hlubočické v délce
cca 30 m, přikotveného obdobným způsobem.
III.etapa sanačních prací se měla provést
po zastavení vlastních sesuvných pohybů. Zahrnuje nahrazení poškozené podlahy
garáže v suterénu RD p. Pavláska za železobetonovou desku vetknutou do
obvodového základového zdiva, provedení opravy opěrné zdi u vjezdu do garáže,
provedení revize či opravy inženýrských sítí a příčného drénu pod vozovkou před
sesuvem, s následným položením nové vozovky na porušeném úseku ulice
Hlubočické.
Základ
stabilizačního zajištění sesuvu na ulici Hlubočické spočívá v odvedení
podzemní vody z glacigenního kolektoru odvodňovacími vrty (1.etapa sanace). Na
lokalitě byly zřízeny 3 drenážní štěrkové piloty protínající svisle jednotlivé
horizonty podloží v linii silnice (zázemí sesuvu) až do úrovně skalního
karbonského podloží. Ve své spodní části jsou tyto štěrkové piloty propojeny s
horizontálními odvodňovacími vrty, jimiž je voda samospádem odváděna do revizní šachtice a
dále podzemním drenážním svodem do potůčku v údolí pod sesuvem (příloha
č. 10a). Statické (silové) zajištění
postiženého území je navrženo jako doplňková metoda, v případě pokračování
sesuvných deformací. O nutnosti provedení prací druhé etapy sanace bude
rozhodnuto projektantem se souhlasem odborného zmocněnce ministerstva na
základě výsledků extenzometrických měření, monitoringu trhlin na zdivu budovy
(sádrových terčů) a vývoje hladiny podzemních vod.
Vysoká hladina podzemní vody má díky svým vztlakovým silám, hlavně během
výraznějších srážek, nepříznivý vliv na danou lokalitu. Pro eliminaci
nepříznivého vlivu podzemní vody byly projektovány tři subhorizontální
drenážované vrty v prostoru čelby protnuté svislými vrty se štěrkovou výplní
(štěrkové piloty) pro zvýšení účinnosti a plošného dosahu odvodnění. Součástí
projektu je i revize stávající dešťové kanalizace ulice Hlubočická v úseku
sesuvu, protože bylo důvodné podezření, že již během prvotních pohybů svahu mohlo
dojít k jejímu porušení a tak i k zatékání odpadní vody do těla
sesuvu.
Jako první
byla provedena kamerová prohlídka dešťové kanalizace v úseku dlouhém cca
50 m v okolí sesuvu. Zjištěná porušenost těsnosti kanalizace byla
neprodleně odkryta a opravena.
Další činností
bylo odvrtání pozorovacího hydrogeologického vrtu HV-1 do hloubky skalního
podloží (cca 6 m). Vrt byl vystrojený PE perforovanou pažnicí Æ 110 mm
s obsypem. Během této práce bylo instalováno 6 ks sádrových terčů na
trhlinách zdiva budovy a opěrných zdí (ST-1 – opěrná zeď pod silnicí, ST-2 –
zídka na severní hranici pozemku Pavláskových, ST-3 - západní stěna RD, ST-4 –
suterénní garáž RD (zevnitř), ST-5 a ST-6 – trhliny v západní stěně budovy pod
oknem v 1. NP (zevnitř)). Na terčících byl zapsán termín jejich instalace, v
průběhu stavebních prací byly denně kontrolovány a posuny trhlin zaznamenány
(po úplném porušení terče se vedle starého instaluje neprodleně terč nový), ve
vrtu byla pravidelně měřena hladina podzemní vody (v průběhu sanačních prací
rovněž denně).
Ve vytýčeném
prostoru byla zřízena jáma pro hloubení horizontálních vrtů, o hloubce cca 2 m,
délce 4,5 a šířce 3 m. Stěny jámy byly zajištěny rozepřenými štětovnicemi, na
dno byly uloženy betonové panely pro ukotvení vrtné soupravy.
Dalším krokem
bylo provedení instalace strojní vrtné soupravy do jámy a její ukotvení na
panely. Poté se vytýčily směry jednotlivých vrtů na terénu a zahájily se
vrtné práce.
Provedlo se odvrtání odtokového vrtu ve směru do údolí se sklonem –2o vystrojeného PE trubkou Æ 160 mm. Délka vrtu 23 m.
Následně byly vyvrtány 3 odvodňovací
vrty s počátečním sklonem vrtného soutyčí + 5o, vystrojené perforovanou pažnicí PE Æ 110 mm s hrotem upraveným pro dodatečné
zatlačování, do délky cca 1 - 2 m před projektovanou pozici svislé štěrkové
piloty. V průběhu dovrtávání konečné délky každého vrtu bylo provedeno
přesné dohledání jeho čelby (využitím pozemních detektorů kovů) a vytýčení
pozice vrtu v cílovém prostoru. Toto vytýčení je nezbytné pro přesné
nasměrování svislého vrtu štěrkové piloty. Horizontální odvodňovací vrty slouží
k odvedení podzemních vod z prostoru pod ulicí Hlubočickou mimo
sesuvné území. Délka jednotlivých vrtů činí cca 40 m, celkem bylo odvrtáno cca
120 m vrtů.
V místě vyznačeného průběhu horizontálního vrtu byl proveden svislý vrt Æ 430 mm (místo vrtu se muselo ručně odkrýt a to z důvodu blízkého uložení vedení inženýrských sítí). Po dosažení projektované hloubky vrtu pro štěrkovou pilotu byla dotlačena perforovaná pažnice horizontálního vrtu do konečné délky vrtu a provedla se kontrola protnutí obou vrtů. Následně byl svislý vrt zaplněn ode dna až do úrovně 2 m pod vozovkou hrubým drenážním štěrkem (odpovídajícím třídě zeminy G2), svrchní 2 m byly vyplněny dobře hutnitelným materiálem s plynulou křivkou zrnitosti a hutněny po vrstvách maximálně 0,3 m mocných.
Po dokončení
všech tří vrtů a po odstěhování vrtné soupravy byla ve středu startovací jámy
postavena kontrolní šachtice z betonových skruží Æ 800 mm
s poklopem, s napojením vtoků horizontálních vrtů a výtoku do trubky Æ 160 mm.
Následně byla startovací jáma v okolí šachtice odpažena a zasypána, zbylá zemina se
rozprostřela po okolí (příloha č.
10b).
Vzhledem
k tomu, že v pozorovacím vrtu HV-1 došlo pouze k nepatrnému
snížení hladiny podzemní vody, je zřejmé, že odvodňovací vrty nejsou dostatečně
účinné. Zvodnělou smykovou plochu protínají až těsně pod odlučnou stěnou (tj.
již poměrně vysoko) a navíc mimo hlavní trasu proudění podzemních vod.
Vztlakové síly ve smykové ploše pod RD tak zejména díky nepropustnosti
jílovitých půd podél vrtů nebyly eliminovány. Bylo tedy následně přistoupeno k
silovému zajištění stability domu i ulice Hlubočické (II.etapa sanačních prací) (příloha č. 10c).
Nejprve by byl
proveden výkop podél východní strany základů budovy, zde se zřídil ztužující
železobetonový základový pás profilu 400 x 800 mm. Ještě před betonáží se zde
zavrtaly a osadily tyčové kotvy (svorníky IBO) dlouhé cca 8 m (vetknuté 2 m do
skalního podloží), ve sklonu 400 od svislice, s injektáží
kořenové části nejméně v délce 2 m. Osová vzdálenost kotev činí 0,6 m při
počtu kotev asi 18.
Obdobným
způsobem byla vyztužena nestabilní krajnice ulice Hlubočické v úseku 30 m.
Nejprve došlo k vyhloubení výkopu pro trámec 400 x 800 mm, v němž by byly
zavrtány a osazeny tyčové kotvy (svorníky IBO) a trubkové mikropiloty, položena
armatura a následně provedena betonáž. Počet tyčových svorníkových kotev byl 19
ks (osová vzdálenost kotev je 1,5 m, délka cca 8 m, sklon 400 proti
svahu, kořen injektovaný v délce min. 2 m) a 7 ks svislých trubkových
mikropilot (osová vzdálenost 4,5 m, délka cca 7 m, mikropilota Æ 160 mm,
trubka Æ 89/10 mm), zajišťujících
trámec proti pootočení.
V místě
průběhu horizontálních vrtů byly kotvy vedeny tak, aby nedošlo k poškození
vrtů či ucpání vrtů injektážní hmotou.
Na základě
podrobného rozboru veškerých zjištěných informací bylo zhotovitelem stavby
navrženo provedení svislých odvodňovacích vrtů přímo na těle sesuvu,
v těsné blízkosti jednotlivých horizontálních odvodňovacích vrtů. Účelem
navržených prací bylo protnutí zvodnělé smykové plochy v místě maximálních
vztlakových sil a umožnit nastoupání vody do úrovně odtokového vrtu
s následným odtokem samospádem, čímž dojde ke snížení vztlakových sil pod
sesuvem na úroveň hloubky odtokového horizontu. Po odsouhlasení záměru
s investorem byly provedeny svislé odvodňovací vrty HV-2 a HV-3. Pozitivní
efekt po propojení vertikálních a horizontálních vrtů byl prakticky okamžitý
(zejména v případě propojení vrtů OV-3 a HV-2), začalo prudké vystupování
vod ze smykové plochy a jejich odtok vrty a potrubím do potůčku, po cca 1
hodině došlo k úplnému vyčerpání vodních zásob v sesuvu a odtok se
ustálil na hodnotě jako před propojením vrtů (úroveň externího přítoku).
Bohužel, jak
se časem ukázalo, je propojení horizontálního vrtu OV-3 a HV-2 náchylné na zanášení jemným kalem, čímž
v čase klesá účinnost odvodnění a v pozorovacím vrtu HV-1 zvolna
stoupá hladina vody (tj. rostou vztlakové síly ve smykové ploše sesuvu). Proto
je nutno vývoj hladiny v pozorovacím vrtu HV-1 sledovat a včas reagovat
pročištěním odvodňovacího systému. První pročištění bylo provedeno v rámci
monitoringu sesuvu po ukončení stavebních prací, protože bylo zjištěno, že se
hladina vody vyšplhala o 50 % původního snížení zpět. Čištění bylo provedeno
pomocí pulzů tlakovou vodou do prostoru vrtu HV-2 v úrovni okolo
horizontálního propojení vrtů. Po čištění se hladina vrátila na svou minimální
úroveň.
Díky zemním tlakům při povodni byla porušena podlaha suterénní garáže a
vyzdvižena až o 20 cm. Byla provedena destrukce této porušené podlahy a
nahrazení nosnou železobetonovou deskou tlustou 200 mm, upnutou do obvodového
zdiva pomocí zavrtaných ocelových trnů.
1) Bylo provedeno vybourání staré podlahy (cca 5 m3 betonu a hlíny).
2) V úrovni nosné desky nové podlahy bylo provedeno navrtání a osazení ocelových trnů do obvodového zdiva (délka trnů 500 mm, 250 mm vetknutí do zdi, betonářská ocel J Æ 25 mm, osová vzdálenost trnů 0,4 m, v místě prasklé nosné zdi v úseku 1 m na obě strany od trhliny v intervalu 0,2 m).
3) Zřízení podkladní vrstvy podlahy (zarovnání, pískový podsyp).
4) Položení armatury (2 x KARI síť 6,3 x 100 x 100 mm – při spodní a horní ploše podlahové desky).
5) Betonáž podlahy v tloušťce 0,2 m (cca 5 m3 betonu B 20).
6) Oprava zejících trhlin v nosném zdivu v úrovni suterénu - proinjektováním polyuretanovou pryskyřicí pomocí křížných vrtů na plochu trhliny s vertikální roztečí 0,3 m s ponecháním svorníků ve zdivu.
Betonová zídka
byla opravena vybetonováním nové mírně vyztužené zídky s drenáží na rubové
straně zdi. Rozměry zdi činí 3200 x cca 1500 x 450 mm. Zídka byla stabilizována
dvěma tyčovými kotvami dlouhými 5 m.
Zídka před
vjezdem do garáže je šikmo ukloněná a to pod úhlem cca +5°. Lze se o tom
přesvědčit na fotografiích v příloze této práce č. 1.6.
Díky svahovému
pohybu na této lokalitě mohlo dojít nejen k porušení již zmiňované dešťové kanalizace, ale i k poruše
ostatních vedení, což by mohlo vést od dalších hospodářských ztrát až
k fyzickým zranění místních obyvatel. Jedná se především o elektrické
vedení, vodovod a plynovod. Proto muselo dojít ke kontrole i těchto vedení.
Tyto práce provedly v koordinaci s realizátorem sanace příslušní
správci těchto sítí.
V úrovni
štěrkové piloty ŠP-1 bylo vybudováno příčné štěrkové žebro o šířce 800 mm, jako
prostředek k odvodnění tras inženýrských sítí vedených pod vozovkou. Podél
těchto inženýrských sítí může rovněž docházet k prosakování vod ze širšího
okolí do prostoru sesuvu. Vody zachycené žebrem jsou svedeny do dešťové
kanalizace.
Konečnou etapou sanace bylo položení nového
asfaltového krytu vozovky na porušené ploše (cca 100 m2).