Hlavní stránka

Textová část

Literatura

4. Paleogeografie

Paleogeografie se zabývá rekonstrukcí geografického prostředí v geologické minulosti Země. Formování zemského povrchu bylo v minulosti závislé na mnoha faktorech; mezi nejdůležitější patří desková tektonika, která měla vůdčí roli při rozložení oceánů a kontinentů, umístění horských pásem a sedimentačních pánví. Paleogeografie úzce spolupracuje s dalšími vědními obory, jako je např. sedimentologie – podle typů sedimentů a sedimentárních struktur lze stanovit prostředí a podmínky vzniku hornin; paleoklimatologie zkoumá vývoj klimatu na Zemi, a to na základě studia sedimentů, výskytu zkamenělin vázaných na určité teplotní podmínky a izotopové geochemie, která měří teplotu oceánu v rámci studia schránek vápnitých mořských organismů; paleomagnetismus – pomocí feromagnetických minerálů (trvale magnetizovatelné minerály), které se během vzniku horniny orientují ve směru působení magnetického pole, lze tedy stanovit směr magnetického pole v daném období i zeměpisnou šířku vzniku hornin, pomocí měření inklinace; paleontologie – na základě znalostí způsobu života určitých druhů zkamenělin je možné interpretovat zkoumané prostředí (šelfové oblasti, oblasti hlubokého oceánu) atd. (http://www.gweb.cz/geologie/paleogeografie/).

Geografické rozšíření organizmů v geologické minulosti studuje paleobiogeografie, která vychází právě z paleoekologie. Stanovení paleoekologických podmínek a prostorového rozšíření skupin organizmů vede ke stanovení areálů a paleobiogeografickému členění zemského povrchu ve studovaných úsecích zemské historie. Toto členění pracuje především s celky tzv. paleobiogeografických provincií, které jsou charakteristické výskytem podobné flóry či fauny odlišné od fauny a flóry jiných provincií (endemicita rodů až čeledí). Paleobiogeografie přispěla velmi významně k formulování teorie litosférických desek právě rozluštěním a interpretací paleobiogeografických bioprovincií a paleogeografického vývoje kontinentů a oceánů.

Výsledky paleogeografickým dat se zaznamenávají do tzv. paleogeografických map (obr. 4.1, 4.2). Tyto mapy se sestavují pro určitá období geologické minulosti Země. Mohou být sestaveny jako mapy faciální (litofaciální eventuelně biofaciální), které se zabývají konkrétními faciálními jevy, nebo jako mapy sedimentačních prostředí. Podle velikosti měřítka se může jednat o paleogeografické mapy podrobné, ty většinou zobrazující jen určitý region či menší část zemského povrchu s detailně zakreslenými údaji anebo mapy přehledné, celosvětové.

Objektivních paleogeografických údajů ubývá směrem do starších geologických období (k prekambriu). Podle některých autorů lze proto seriózní paleogeografické mapy konstruovat teprve pro období následná po kaledonské orogenezi, tj. od devonu (např. Ziegler, 1988). Současné paleogeografické mapy a paleogeografické atlasy, které jsou k dispozici, bývají pro stejná období poněkud rozdílné. Odráží se v nich nestejnorodost a různá kvalita údajů vzatých v úvahu, když některá data bývají potlačována, jiná preferovaná.

Kontinentální litosféra je v současnosti rozptýlena do mnoha větších či menších kontinentů. Je však doloženo, že v určitých časových intervalech geologické minulosti byla kontinentální litosféra seskupena do obřích superkontinentů, obecně nazývaných Pangea. Zbytek zemského povrchu tvořil ve stejných intervalech obří superoceán obecně nazývaný Panthalassa. Opakované seskupování kontinentální hmoty do superkontinentů je způsobeno Wilsonovým cyklem. Jeho etapy zahrnují rifting a rozpad superkontinentu, etapu mladých oceánů ohraničených pasivními okraji, etapu starých oceánů se subdukčními zónami a etapu kontinentálních kolizí vedoucí ke vzniku nového superkontinentu. Kompletní jeden Wilsonův cyklus trvá v průměru několik set milionů let. S jediným kontinentem, Pangeou, se evidentně setkáváme např. v nejsvrchnějším proterozoiku a dále během permu a triasu.

V předloženém textu jsou pro zobrazení celosvětové pozice pevnin a oceánů v jednotlivých útvarech fanerozoika jako jedna z možností použité především paleogeografické podklady autorů Scotese a McKerrowa (1990) a novějších vydání (http://www.scotese.com).

Mapy jsou volně dostupné na https://www.academia.edu/11245556/Atlas_of_Jurassic_Paleogeographic_Maps.

Paleogeografické mapy alpsko-karpatského regionu jsou dostupné z file:///C:/Users/Petr/Downloads/12355-19115-1-SM.pdf.

000.jpg (134520 bytes)

20F250v4.jpg (108748 bytes)

Obr. 4.1 Paleogeografická mapa zobrazující Zemi v takové podobě v jaké ji známe dnes.

Obr. 4.2. Paleogeografická mapa představující budoucnost Země. Zhruba za 250 miliónů let dojde           k opětovnému utvoření Pangey.