VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ
TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA
Transport kontinentálními nebo horskými ledovci je běžný v cirkumpolárních oblastech nebo ve vysokohorském prostředí. V místech, kde firnový nebo ledový pokryv přesáhne zhruba 30 m mocnosti, může nastat jeho pohyb po svahu. Rychlost pohybu ledovců je proměnlivá. Zatímco u většiny alpských ledovců činí ročně asi 30-150 m, u himalájských dosahuje 700-1300 m. S pohybem ledovce bezprostředně souvisí transport úlomkovitého materiálu, který je ledovcem odlamován a který vytváří tzv. morénu.
Hlavní množství materiálu je transportováno v bazální části ledovce jako jeho spodní moréna, menší množství je uzavíráno v samotném ledu jako vnitřní moréna. Z nánosů, které se hromadí jako nápadné valy v čele ledovce, vzniká čelní moréna, na jeho bocích pak moréna boční. Při pevné konzistenci ledu nedochází ke třídění unášeného klastického materiálu. U spodních morén nastává intenzivní opracování skalního podkladu vlečenými horninami, které se současně drtí a obrušují na hranách. Měkčí horniny transportované ledovci se tak často vyznačují poměrně charakteristickým rýhováním.
Nezpevněný, zrnitostně nevytříděný a petrograficky velmi různorodý materiál ledovcového původu bývá označován jako till, zpevněné horniny pak jako tillity. Ledovcového původu je i převážná část tzv. ledovcových souvků nebo bludných balvanů.
příprava vzorků a grafické zpracování Ing. Lenka Petrušková, PhD. email: lenka.petruskova@vsb.cz místnost: A812 |
fotodokumentace Ing. Jiří Mališ, PhD. email: jiri.malis@vsb.cz místnost JB 441 |
text Ing. Tomáš Daněk, PhD. email: tomas.danek@vsb.cz místnost: JA 408 |