krivky

Petrologie

VYSOKÁ ŠKOLA BÁŇSKÁ
TECHNICKÁ UNIVERZITA OSTRAVA

SEDIMENTÁRNÍ HORNINY  |   SEDIMENTÁRNÍ PROCESY  |   HORNINOTVORNÉ SLOŽKY  |   STRUKTURA A TEXTURA  |   KLASIFIKACE
zvětrávání:   fyzikální |  chemické |  transport:   gravitační |  proudící vodou |  větrem |  ledem |  sedimentace:   mechanická |  chemická |  diageneze:   mechanická |  chemická | 

SEDIMENTÁRNÍ PROCESY

TRANSPORT

LEDEM


Transport kontinentálními nebo horskými ledovci je běžný v cirkumpolárních oblastech nebo ve vysokohorském prostředí. V místech, kde firnový nebo ledový pokryv přesáhne zhruba 30 m mocnosti, může nastat jeho pohyb po svahu. Rychlost pohybu ledovců je proměnlivá. Zatímco u většiny alpských ledovců činí ročně asi 30-150 m, u himalájských dosahuje 700-1300 m. S pohybem ledovce bezprostředně souvisí transport úlomkovitého materiálu, který je ledovcem odlamován a který vytváří tzv. morénu.

Hlavní množství materiálu je transportováno v bazální části ledovce jako jeho spodní moréna, menší množství je uzavíráno v samotném ledu jako vnitřní moréna. Z nánosů, které se hromadí jako nápadné valy v čele ledovce, vzniká čelní moréna, na jeho bocích pak moréna boční. Při pevné konzistenci ledu nedochází ke třídění unášeného klastického materiálu. U spodních morén nastává intenzivní opracování skalního podkladu vlečenými horninami, které se současně drtí a obrušují na hranách. Měkčí horniny transportované ledovci se tak často vyznačují poměrně charakteristickým rýhováním.

Nezpevněný, zrnitostně nevytříděný a petrograficky velmi různorodý materiál ledovcového původu bývá označován jako till, zpevněné horniny pak jako tillity. Ledovcového původu je i převážná část tzv. ledovcových souvků nebo bludných balvanů.






  příprava vzorků a grafické zpracování
Ing. Lenka Petrušková, PhD.
email: lenka.petruskova@vsb.cz
místnost: A812
  fotodokumentace
Ing. Jiří Mališ, PhD.
email: jiri.malis@vsb.cz
místnost JB 441
  text
Ing. Tomáš Daněk, PhD.
email: tomas.danek@vsb.cz
místnost: JA 408
    logo logo